Hoe houd je mediaopvoeding voor ouders en school laagdrempelig en effectief?

27-08-2024

Mediaopvoeding lijkt soms een lastig onderwerp, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met de opkomst van digitale technologieën worden kinderen steeds vroeger blootgesteld aan schermen. Dit roept veel vragen en zorgen op bij ouders en scholen.

Hoe bepaal je wat gezonde schermtijd is?
Welke invloed heeft dit op de cognitieve en sensomotorische ontwikkeling van kinderen?
En hoe zorg je ervoor dat zowel ouders als scholen hierin hun verantwoordelijkheid kunnen nemen zonder dat het een te grote belasting wordt?

In dit artikel bespreken we hoe je mediaopvoeding laagdrempelig en toegankelijk kunt houden, zonder de effectiviteit uit het oog te verliezen.

De uitdagingen van mediaopvoeding

Het opvoeden van kinderen in een digitale wereld brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Ouders en scholen vragen zich af: hoeveel schermtijd per dag is eigenlijk gezond? De gemiddelde schermtijd onder kinderen in Nederland blijft toenemen, en dat baart zorgen. Kinderen van 2 tot 6 jaar hebben gemiddeld 2 uur per dag aan schermtijd, terwijl experts adviseren dit te beperken tot maximaal 1 uur per dag.

Daarnaast is er de groeiende invloed van parasociale relaties—de eenzijdige banden die kinderen vormen met personages op tv of influencers op sociale media. Deze relaties kunnen zowel positieve als negatieve effecten hebben op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Maar hoe ga je hier als ouder of leerkracht mee om?

Frustraties en zorgen van ouders

Veel ouders ervaren frustraties wanneer het gaat om het instellen van grenzen voor schermtijd. Het lijkt soms alsof kinderen verslaafd zijn aan hun schermen, en het is moeilijk om daar tegenin te gaan zonder conflicten. Daarnaast is er de zorg dat kinderen achterblijven in hun sensomotorische ontwikkeling door te veel tijd achter een scherm. Hoe kun je als ouder deze zorgen aanpakken zonder jezelf overweldigd te voelen?

Ouders maken zich ook zorgen over de impact van schermtijd op de cognitieve ontwikkeling van hun kinderen. Er zijn bijvoorbeeld mythes die suggereren dat elke vorm van schermtijd schadelijk is. Dit kan leiden tot angst en onzekerheid, vooral wanneer kinderen technologie gebruiken voor educatieve doeleinden. Hoe bepaal je wat wel en niet schadelijk is?

De rol van scholen in mediaopvoeding i.c.m. de cognitieve ontwikkeling

Scholen spelen een belangrijke rol in mediaopvoeding. Zij kunnen ouders ondersteunen bij het instellen van gezonde gewoontes rondom schermtijd. Een gezamenlijk beleid dat door zowel ouders als school wordt gedragen, kan de effectiviteit van mediaopvoeding vergroten. Toch kan het voor leerkrachten een uitdaging zijn om mediaopvoeding in hun toch al volle curriculum te integreren. Hoe zorg je ervoor dat scholen deze verantwoordelijkheid kunnen nemen zonder dat het ten koste gaat van andere leerdoelen?

hoeveel schermtijd per dag?

Alternatieven en strategieën voor gezonde schermtijd

Er zijn verschillende manieren om mediaopvoeding laagdrempelig te houden. Een goede eerste stap is het samen met kinderen instellen van duidelijke regels voor schermtijd. Door ze hierbij te betrekken, krijgen ze meer begrip voor de grenzen die worden gesteld. Zo worden discussies voorkomen en leren kinderen zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Een ander effectief alternatief is het bevorderen van offline activiteiten die de sensomotorische ontwikkeling ondersteunen, zoals buitenspelen of knutselen. Dit helpt om een balans te vinden tussen een online game en andere vormen van leren en spelen.

Hoe houd je mediaopvoeding laagdrempelig?

Ouders kunnen mediaopvoeding laagdrempelig houden door realistische doelen te stellen. Het is niet haalbaar om kinderen volledig weg te houden van schermen, maar het is wel mogelijk om hun gemiddelde schermtijd binnen gezonde grenzen te houden. Hierbij kan het helpen om gebruik te maken van hulpmiddelen, zoals apps die schermtijd instellen en monitoren.

Wat zijn jouw ervaringen met het beheren van schermtijd binnen jouw gezin?

Daarnaast is het belangrijk om open te blijven staan voor veranderingen en nieuwe informatie. De wereld van technologie verandert snel, en dat geldt ook voor de kennis rondom mediaopvoeding. Ouders en scholen die flexibel omgaan met deze veranderingen, zullen minder snel overweldigd raken.

Mythes over schermtijd en mediaopvoeding

Er bestaan veel mythes over schermtijd die ouders onnodig kunnen verontrusten. Een veelvoorkomende misvatting is dat alle schermtijd schadelijk is. Terwijl het waar is dat overmatige schermtijd negatieve effecten kan hebben, zijn er ook veel educatieve programma’s en apps die juist bijdragen aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het is dus belangrijk om niet alleen naar de kwantiteit van schermtijd te kijken, maar ook naar de kwaliteit.

Boek over mediaopvoeding

Voor wie meer wil leren over mediaopvoeding, zijn er verschillende goede boeken beschikbaar. Een aanrader voor zowel ouders als kinderen is Het Handboek Mediawijsheid van Justine Pardoen. Dit boek biedt praktische tips en inzichten over hoe je kinderen kunt begeleiden in hun digitale gebruik.


Eindwoord

Mediaopvoeding hoeft geen onoverkomelijke uitdaging te zijn. Door samen te werken en duidelijke afspraken te maken, kunnen ouders en scholen ervoor zorgen dat kinderen op een gezonde manier leren omgaan met schermtijd. Het is belangrijk om hierbij zowel de cognitieve als de sensomotorische ontwikkeling in het oog te houden, en niet te vervallen in onnodige mythes en misvattingen.

Wat zijn jouw gedachten over het balanceren van schermtijd en andere activiteiten bij kinderen?

Heb je nog vragen n.a.v. dit artikel? Neem dan contact met ons op.